Némi ellenérzéssel bontogattam a Parfüm dobozát, de ezek a rossz érzések az első játék után elmúltak. Sőt! Rájöttem, miért és miben tökéletes ez a játék.
Kezdjük a félelmekkel
A Parfüm 2016-ban elnyerte a Magyar Társasjáték Díjat. Nem kis elismerés ez, de mégis inkább a gyanút ébresztette fel bennem. Vajon a népszerűség nem-e jelenti a összetettség hiányát? Amit sokan szeretnek nem biztos, hogy garancia a jó játékélményre, különösen, ha az ember az eurojátékokért lelkesedik.
De végülis, erre esett a választásunk, mert a családban két leánygyermek is van, és számukra a témaválasztás, és a játék nehézsége ideálisnak tűnt, és nem kellett csalódnom. De kezdjük az elején! Miről is szól a Parfüm?
A Parfüm játékmechanikája
A Parfüm társasjátékban egy-egy parfümkészítő bőrébe bújhatnak a játékosok. A cél, a minél változatosabb parfümök elkészítése, majd ezek értékesítése az egyre igényesebb ügyfelek részére.
A játék körökre oszlik. Minden kör kezdetén az első feladat a kezdő játékos kiválasztása. Mindig a leghátrább álló játékos dönti el, hogy hányadik akar lenni az első körben. Minél hamarabb kezd, annál kevesebb akciót hajthat végre, cserébe elsőként készíthet parfümöt és elsőként adhatja el azokat a vásárlóknak. Jelentős a különbség, mert az első játékosnak csak három, míg a negyediknek már hat akció jár.
Minden kör elején felfedjük az aktuális vásárlókat is. Ezek a vásárlók meghatározzák, hogy mely alapanyagnak kell szerepelnie, az általuk választott parfümben. Magyarán, hogy mi a kedvenc illatuk. Minél többet várnak el, annál többet fizetnek majd a parfümért.
Vásárlók és illatjegyek
Szintén felfedésre kerülnek az aktuális fordulóban lepárolható parfüm összetevők is. Ezeket a játékban illatjegyeknek nevezik.
Az illatjegyek többféle parfümeszenciából állnak össze, és az illatjegyek tartozhatnak a parfüm fej-, szív- és alapillatához. Ez praktikusan egy parfümes üvegcse tetejének, közepének , vagy aljának felel meg.
A játékban ötféle parfümesszencia található: ezek az ibolya, a bergamon, a levendula, a vanília és a rózsa.
Egy illatjegyen tehát azt láthatjuk, hogy mely esszenciák találhatóak meg benne, az üvegcse mely részéhez illeszkednek, és hogy mennyi pénzt kapunk a lepárlásáért.
Eddig rendben de hogyan párolunk parfümöket? Nos, dobókockákkal.
Illatkockák
A játékban ötféle kocka található, az egyes esszenciáknak, illatoknak megfelelően. A játékos akcióinak keretében dönti el, hogy hány illatkockát vesz fel, és a cél hogy kidobja az illatjegyeken található illatkombinációt. Van egy kis csavar is a játékban, mert bizonyos illatok kidobására kisebb az esély, de ezek többet is érnek általában.
Ha sok akciónk van, akkor megpróbálkozhatunk a több illatot igénylő illatjegyek megszerzésével. Ha kevesebb akciónk van, akkor viszont mi dobunk először, így megszerezhetjük a fontos, hiányzó illatjegyet. Hiszen arra is figyelnünk kell, hogy az illatjegy az üvegcse mely részéhez tartozik.
A parfümöt ugyanis csak akkor tudjuk eladni, ha egy üvegcse parfümöt elkészítünk. Ez állhat két részből (fej és alapillat), vagy három részből (fej-, szív-, és alapillat). Az adott parfümből annyi darabot értékesíthetünk ahány részből áll az adott parfüm.
Ha a játékos elhasználta akcióit, akkor jön az értékesítés. A kész parfümöket eladhatjuk a vásárlóknak, de csak akkor, ha az általunk előállított parfüm megegyezik a vásárló ízlésével, azaz tartalmazza a kívánt illatot a kívánt mennyiségben. Az eladásért, akárcsak a illatjegyek megszerzésért pénz jár, ami tulajdonképpen a játékpontoknak felelnek meg.
Egy körben több parfümöt is értékesíthetünk, de csak ha újra sorra kerülünk.
Még egy fontos játékelemet hagytam ki az ismertetőből, és ezek a vízcseppek. Az akciók során ugyanis nem csak dobókockát vehetünk fel, hanem húzhatunk új illatjegyet, ha van szabad hely, vagy vehetünk vizet is a kútnál. A víz pedig hasznos összetevő. Ha nem sikerül kidobni a megfelelő illatot két vízcseppel átfordíthatjuk a kockát, egy vízcseppel pedig az összes kockával, vagy az egyikkel újat dobhatunk.
Röviden ennyi a játék menete. A játék akkor ér véget, ha megjelenik a vásárlólapok közé helyezett játék vége lapka, vagy ha elfogynak az illatjegyek.
Miért is jó a Parfüm társasjáték?
Nos, a Parfüm nem kifejezetten euro-gamereknek ajánlott, de aki ilyen játékokban jártas, az könnyedén felismerheti az euro-elemeket. A parfüm kifejezetten családi társasjáték, és annak tökéletes, legalábbis az én szememben. Hogy miért?
Azért, mert a 7 éves óvodás is tud vele játszani, de a tapasztalt játékosok és felnőttek is élvezhetik.
A kész parfüm
A Parfüm nagyon jól ki van egyensúlyozva, ami szintén fontos egy családi társasjátékban. A dobókockák beviszik a szerencsefaktort, amiben valamilyen rejtélyes oknál fogva a gyermekek mindig előnyt élveznek. E mellett a leghátrább lévő játékos dönti el a kör kezdetén, hogy hány akciót szeretne végrehajtani és a hat és három akció között olyan jelentős a különbség, hogy szinte bármilyen hátrány behozható. Ez a kiegyensúlyozottság pedig biztosítja, hogy senki se érezze magát nagy vesztesnek a játék végén.
A harmadik elem, amit hangsúlyoznék, hogy nincs sok konfrontáció a játékban. Bár az illatjegyekért vetélkedünk, de egy plusz akcióval ez kiiktatható, a vásárlók pedig elég sokan vannak, és a kétkörös vásárlás is tompítja a versenyhelyzetet.
Ami miatt azonban a Parfüm igazi kedvencé vált számomra, az az, hogy alapvetően egy euro jellegű játékról van szó. Persze nem gamereknek való, de tökéletes arra, hogy az ilyen játékokat még nem ismerő, vagy szerető családtagokkal megszerettesse a stílust és megismertesse annak alapelveit.
Amit még lehet díjazni a játékban, az a grafika és a megvalósítás. A leánygyermekek imádni fogják a vásárlók rajzait és a színes kockákat.
A Boardgamegeek-en a játék 6,6-os értékelést kapott, amit én egy kicsit alacsonynak érzek saját tapasztalatom alapján.
Mi benne a rossz?
Ahogy írtam sok előítéletem volt a játékkal kapcsolatban, de ezek a tapasztalat után elenyésztek. Amit hátrányként említenék mégis, az az, hogy ez a játék inkább lányokra van kihegyezve, és nehezen tudom elképzelni, hogy egy fiús család is hasonló örömmel forgassa. Ez a tematikát tekintve érthető, de nyilvánvaló hátrány.
Játékidőnek 45 perc van megadva, de mi játszottunk 1 órás partit is, ami a kisebb gyermekeknek már picit túl hosszú volt. Nyilván egy 8-9 év felett már nem probléma, de ahogy írtam már 7 évesen is játszható a játék.
Végső ítélet
A Parfüm véleményem szerint egy jól sikerült, ami külföldön kissé alul is értékelt talán. Ideális választás lehet lányos családoknak, különösen akkor, ha szeretnénk gyermekeinket átvezetni a komolyabb játékok felé.
(És egy kis reklám, a végére: a Parfüm társasjáték nálunk is megvásárolható, itt)